VW T3 "Bulli" (1979 – 1990)
Tovarniška oznaka: Typ 2 Transporter 3
Leta 1979 predstavljena modelska generacija T3 Transporterja tip 2 ima v primerjavi z dosedanjo konstrukcijo obeh predhodnih modelov, ki je temeljila na hrošču, nov dizajn. T3 je občutno večji (60 mm večja medosna razdalja) in širši (125 mm). V vozniški kabini in tovornem prostoru je bistveno več prostora. Dno vozila je 10 cm nižje - tako je tudi višina tovornega prostora ustrezno nižja. Struktura dna vozila je že od začetka zasnovana za štirikolesni pogon in diferenciale na sprednji premi. Velik napredek predstavlja neposredno krmiljenje z zobato letvijo brez zračnosti. Namesto torzijskih vzmeti so spredaj in zadaj uporabljene vijačne vzmeti. Spredaj kolesa usmerjajo trikotna prečna vodila, zadaj pa ima prema poševna vodila.
S T3 je bilo konec težišča v zadku vozila. Težišče tretje modelske serije je sedaj pred geometrijsko sredino. Z eno potezo ga je mogoče obrniti: obračalni krog se zmanjša za dva metra in znaša le še 10,5 metra. Ponudba motorjev je enaka kot pri predhodniku (1,6-litrski z močjo 50 KM in 2,0-litrski z močjo 70 KM). 1,6-litrski motor se zniža, ker je za rotor sedaj pristojna ročična gred. Hidravlični dročniki pomagajo pri krmiljenju bokser motorjev, tako da dotedanji ozki nastavni okvirji niso več nujni.
Modelska različica/Proizvodnja: | Motor: | Položaj motorja: | Pogon: | Medosna razdalja (mm): | Dolžina/Širina/Višina (mm): |
---|---|---|---|---|---|
T3 1.6: 1979 – 1982 | 1.6: Štirivaljni bokser, zračno hlajen | zadaj, vzdolžno | Zadaj | 2.460 & 2.455 s štirikolesnim pogonom (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
T3 2.0: 1979 – 1982 | 2.0: Štirivaljni bokser, zračno hlajen | zadaj, vzdolžno | Zadaj | 2.460 & 2.455 s štirikolesnim pogonom (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
T3 1.9: 1982 – 1990 | 1.9: Štirivaljni bokser, vodno hlajen | zadaj, vzdolžno | Zadaj | 2.460 & 2.455 s štirikolesnim pogonom (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
T3 2.1: 1984 – 1989 | 2.1: Štirivaljni bokser, vodno hlajen | zadaj, vzdolžno | Zadaj | 2.460 & 2.455 s štirikolesnim pogonom (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
T3 1.6 D: 1981 – 1987 | 1.6 D: Štirivaljni vzdolžni, vodno hlajen | zadaj, vzdolžno | Zadaj | 2.460 & 2.455 s štirikolesnim pogonom (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
T3 1.6 TD: 1984 – 1992 | 1.6 TD: Štirivaljni vzdolžni, vodno hlajen | zadaj, vzdolžno | Zadaj | 2.460 & 2.455 s štirikolesnim pogonom (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
T3 1.7 D: 1984 – 1989 | 1.7 D: Štirivaljni vzdolžni, vodno hlajen | zadaj, vzdolžno | Zadaj | 2.460 & 2.455 s štirikolesnim pogonom (syncro) | 4.570/184/195 (syncro 199) |
Modelska različica/Proizvodnja: | Prostornina (cm³): | Moč (kW/KM - pri min -1 ): | Največji navor (Nm - pri min -1): |
---|---|---|---|
1.6 (1979 – 1982) | 1.584 | 37/50/4.000 | 103/2.400 |
2.0 (1979 – 1982) | 1.970 | 51/70/4.200 | 137/3.000 |
1.9 (1982 – 1990) | 1.913 | 1982 – 1985: 44/60/3.700 & 1982 – 1990: 57/78/4.600 & 1986 – 1988: 54/73 / xx & 1983 – 1985: 61/83/4.800 & 1983 – 1985: 66/90/4.600 | 1982 – 1985: 140/2.200 & 1982 – 1990: 150/2.600 & 1986 – 1988: 150/2.600 & 1983 – 1985: 139/2.800 & 1983 – 1985: 147/2.800 |
2.1 (1984 – 1989) | 2.109 | 1984 – 1989: 82/112/4.800 & 1985 – 1990: 70/95/4.800 (Katalysator) & 1986 – 1992: 64/87/ xx & 1989 – 1992: 68/ 92/4.500 | 1984 – 1989: 174/2.800 & 1985 – 1990: 160/2.800 (Katalysator) & 1987 – 1992: 160/2.800 & 1989 – 1992: 154/2.800 |
1.6 D (1981 – 1987) | 1.588 | 37/50/4.200 | 103/2.000 |
1.7 D (1984 – 1989) | 1.715 | 42/57/4.500 | 103/2.800 |
1.6 TD (1984 – 1992) | 1.588 | 51/70/4.500 | 138/2.500 |
Izbor nekaterih ukrepov modelske prenove.
Nastopi odločilna inovacija: Transporter je sedaj na voljo z 1,6-litrskim dizelskim pogonskim agregatom z močjo 50 KM (prevzet iz modelov Golf in Passat). V tip 2 se prvič vgrajuje vrstni motor s tekočinskim hlajenjem. Dimenzije so sicer enake kot pri bokser motorju, vendar je vrstni motor 100 kg težji. Motor preizkušajo na testu v voznem parku nemške pošte. V primerjavi z "žejnim" zračno hlajenim motorjem ima novi motor za več kot tretjino manjšo porabo goriva. Med tekmeci je Transporter najbolj varčen. Že kmalu se 50 % kupcev odloča za naročilo dizla. Caravelle se ponaša z novo opremo. Ime, ki spominja na letalo, nakazuje na bogato oblazinjene klubske sedeže.
Po izdelavi 30 milijonov motorjev z zračnim hlajenjem so razvojne možnosti v segmentu gospodarskih vozil izčrpane. Od zdaj naprej jih proizvajajo v Južni Ameriki, sicer pa so jih nadomestili na novo razviti tekočinsko hlajeni 1,9-litrski bokser motorji z močjo 60 oz. 78 KM. Zračno hlajeni motorji še danes navdušujejo, saj so izjemno tihi in imajo prijeten zvok. Njihova poraba je manjša za 16 %, navor pa je večji. Ogrevanje je optimizirano, saj izkorišča odpadno toploto iz krogotoka hladilne tekočine. Sedaj je na voljo tudi 5-stopenjski menjalnik. Ta različica ima hitro sosledje prestav.
Dodatna mreža hladilnika na sprednjem delu vozila označuje bokser motor s tekočinskim hlajenjem in dizel.
Tekočinsko hlajeni 1,9-litrski bokser motor s povečano močjo 90 KM je sedaj na voljo tudi s sistemom vbrizgavanja goriva (Digijet).
Ena od glavnih značilnosti ponudbe opreme je šestsedežna izvedba Caravelle Carat z aluminijastimi platišči na širokih pnevmatikah, servokrmiljenjem, sprednjim usmernikom zraka, pravokotnima dvojnima žarometoma, znižanim podvozjem, enojnimi sedeži iz velurja itd. Gibna prostornina nizkega motorja se poveča na 1,8 l, moč pa na 68 KM. Novost med motorji je tekočinsko hlajeni 2,1-litrski bokser motor s povečano močjo, ki s katalizatorjem in sistemom vbrizgavanja Digifant zmore več kot 90 KM - neuravnavan s sistemom vbrizgavanja Digijet pa več kot 112 KM.
Februarja pride na trg novi model z oznako syncro. Z vklopljivim štirikolesnim pogonom postanejo ta Transporter in vsi njegovi nasledniki ljubiteljski primerki.
Značilnost te izvedbe je stalni štirikolesni pogon z viskosklopko. Serijsko ima pet prestav, prva ima zelo kratko prestavno razmerje. Pri 14-palčnih pnevmatikah znaša odmik od tal spredaj 210 mm, zadaj pa 200 mm. Pri modelu z oznako syncro je masa praznega vozila večja za 140 kg.
S 16-palčnimi pnevmatikami se syncro približa terenskim vozilom. Tovarna pripravi paket, ki vključuje B-stebriček, prilagoditve podvozja in karoserije, ojačan zavorni sistem in pogonsko tehnologijo ter zaporo na zadnji premi. Odmik od tal se poveča na 235 mm. Kolesna ohišja so večja.
Končna montaža Transporterja s štirikolesnim pogonom poteka v Gradcu pri družbi Steyr Daimler Puch.
Pri vstopu na trg pozornost vzbudi tudi takratni Porschejev tovarniški voznik Rudi Lins. Februarja se v znak podpore tovarni s syncrom odpravi na 51-dnevno pot okoli sveta.
Gibna prostornina dizelskega motorja se poveča na 1,7 l, moč pa na 57 KM.
Tovarna v Hannovru leta 1990 preide na generacijo naslednika T4. Pri družbi Steyr Daimler Puch v Avstriji zaradi nadaljnjega povpraševanja do leta 1992 nadaljujejo s proizvodnjo syncra in serije Last Limited Edition.
V Južnoafriški republiki T3 v izvedbi kombi proizvajajo izključno za afriški kontinent. Okna so večja. Pozornost oboževalcev pritegne nov motor, ki ga lansira Audi: petvaljni agregat z gibno prostornino do 2,6 l v zadku. Za katalizator pa zmanjka prostora.
Poleti leta 2003 proizvedejo zadnji T3.